خادم الخادمین

خادم الخادمین

بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین(ع) را برید همان جانباز جنگ صفین بود که تا مرز شهادت پیش رفت.
(حضرت امام خامنـه ای)

رجانیوز

رجانیوز

یا لثارات

رجانیوز

رجانیوز

رجانیوز

طبقه بندی موضوعی

حضـــرت مــاه

| پنجشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۲، ۰۸:۰۹ ب.ظ


نظرات  (۳)

  • محمدحسن شهریاری
  •  

    "بسم اله الرحمن الرحیم"

    چرا فقط باید به جلیلی فکر کرد؟      

    تجربه جدی در مبارزه با مفاسد در دوران بازرسی وزارت خارجه. او در وزارت خارجه نه فقط تجربه دیپلماتیک، بلکه تجربه مفصلی نیز در مبارزه با مفاسد دولتی این وزارتخانه داشته است. اخراج 17 سفیر یکی از عملکردهای قاطع او در این دوران است که البته خیلی‌ها را نیز از او گلایه‌مند کرده است.

     

    ستاد مردمی حیات طیبه – دعوت از دکتر سعید جلیلی: دکتر سعید جلیلی بیش از دو دهه است در موقعیت‌های سیاسی مختلف از وزارت خارجه گرفته تا کاندیداتوری برای مجلس نگاه و منش ویژه خود را نشان داده است. نگاه و منشی که او را نه فقط در مقایسه با نامزدهای مطرح شده برای انتخابات سال ۹۲، بلکه در میان عموم چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور متمایز می‌سازد. به‌طور خلاصه و فهرست‌وار برخی از این ویژگی‌ها را مرور کرده‌ایم، نکاتی که شرح بیشترشان را می‌توان با مراجعه به تاریخچه زندگی سیاسی و مدیریتی او و گفتارها و نوشته‌هایش که برخی از آن‌ها اکنون در همین سایت(drjalily.com) گردآوری شده است، یافت.

     

    الف) ویژگی‌های فکری و گفتمانی:

    ۱- دیدگاه قرآنی و آشنایی نزدیک با منابع فقاهتی (تجلی اصلی این ویژگی را می‌توان در گفتمان «حیات طیبه» که از سال‌ها پیش توسط او ترویج می‌شود یافت).

    ۲- تأکید همیشگی بر لزوم داشتن گفتمان و شعار عینی (و به‌دور از کلی‌گویی و انتزاعی بودن) برای احراز مناصب بالأخص ریاست جمهوری.

    ۳- تحصیل و تخصص در علوم انسانی (به‌عنوان یکی از چالش‌برانگیزترین حوزه‌های تمدن‌سازی) و داشتن تئوری‌های سیاسی و اجتماعی (دو پایان نامه ارشد و دکترای ایشان و گفتارهایی که تا کنون از ایشان منتشر شده گویای این نکته است).

    ۴- نگاه فرهنگی به انقلاب و مردم و فرصت انتخابات، نداشتن سیاست‌زدگی‌های رایج و عدم پیروی از مشهورات سیاسی در ارائه تحلیل‌ها و اتخاذ مواضع خود.

     

    ب) ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی:

    ۵- او چه در مباحث نظری‌اش، چه در رفتار شخصی‌اش و چه در رفتار مدیریتی و سیاسی‌اش رویکردی اخلاقی دارد. بویژه کم‌گویی، تریبون‌گریزی، قانون‌پذیری و پرهیز او از خودنمایی و منتسب کردن خود به رهبری.

    ۶- او تجربه دو دوره مبارزه انتخاباتی سالم و اخلاقی در انتخابات مجلس ششم و هفتم شورای اسلامی از مشهد را دارد. یعنی در زمانی که مثل همیشه امثال فلانی و بهمانی در لیست‌های مدعی پیروی از امام و رهبری ترویج می‌شدند و امثال دکتر جلیلی به سبب نداشتن هیچ پشتوانه سیاسی و اقتصادی خاصی، قربانی «هوالمطلوب‌»ها می‌شدند.

    ۷- سلامت اقتصادی، ساده‌زیستی، اشرافیت‌گریزی و منش مردمی او حتی در عالی‌ترین مناصب از بین نرفته است. او هنوز با پرایدش رفت و آمد می‌کند و در نماز جمعه تهران میان عموم مردم به نماز می‌ایستد و در همه این موارد هیچ خودنمایی و مانوری ندارد.

    ۸- سه ویژگی قاطعیت، سلامت و زیرکی، همزمان باعث شده‌اند او از دور و بری‌های فاسد بهره‌ای نداشته باشد و حتی مثل رجال خدمتگزاری نباشد که منفعت‌طلبان زیرک و منافق از موقعیتشان سوء استفاده می‌کنند.

    ۹- به‌سبب سلامت، کم‌گویی و اخلاق سیاسی‌اش نه تنها از نظر مردم بلکه از سوی جریانات و رجال مختلف نظام، هرچند قبولش نداشته باشند، شخصیتاً مورد احترام است. او چیزی برای زیر سؤال بردن ندارد و مجالی برای مجادلات سیاسی با دیگران ایجاد نمی‌کند.

     

    ج) ویژگی‌های مدیریتی:

    ۱۰- تجربه «مدیریت عالی ملی» در شورای عالی امنیت ملی. در زمانی که خیلی‌ها تصور می‌کنند مدیریت اجرایی کشور یک کار فنی و اجرایی محض است، باید توجه داشت که عنصر مدیریت و توان ساماندهی هماهنگ دستگاه‌های متعدد نظام ذیل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یک تجربه مدیریتی کلان و در تراز ریاست جمهوری است.

    ۱۱- تجربه «مدیریت بحران» در شورای عالی امنیت ملی. علاوه بر پرونده‌های ریز و درشت امنیتی و اقتصادی و سیاسی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حل و فصل می‌شود، دو تجربه مدیریت مذاکرات هسته‌ای و مدیریت شورای عالی امنیت ملی در دوران فتنه، توان بالای او برای مدیریت کردن در شرایط ویژه و بحرانی را نشان می‌دهد.

    ۱۲- تجربه «مدیریت ستادی» در شورای عالی امنیت ملی. از ویژگی‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، تمرکز بر مسائل مشترک دستگاه‌های نظام و انجام کاری از قبیل کانون‌های تفکر برای یافتن راه حل‌های راهبردی و سپس مدیریت شبکه‌ای میان دستگاه‌ها برای پیش‌برد راه حل‌های اتخاذ شده است. کاری که یک رییس جمهور نیز باید در سطحی کلان‌تر از عهده آن برآید.‌

    ۱۳- تجربه جدی در مبارزه با مفاسد در دوران بازرسی وزارت خارجه. او در وزارت خارجه نه فقط تجربه دیپلماتیک، بلکه تجربه مفصلی نیز در مبارزه با مفاسد دولتی این وزارتخانه داشته است. اخراج ۱۷ سفیر یکی از عملکردهای قاطع او در این دوران است که البته خیلی‌ها را نیز از او گلایه‌مند کرده است.

    ۱۴- و آخر این که او تجربه کار در همه دولت‌ها را دارد. جلیلی با حفظ اصول خود و البته بدون داشتن تیم‌های سربار و حلقه های بسته اطرافیان، یک تجربه طولانی از مدیریت دولتی دارد که هم توان تعامل سازنده او و هم ثبات منش او را نشان می‌دهد. البته حضور جلیلی در دوره به‌اصطلاح اصلاحات، به‌طور کامل تحمل نشد و او مدتی را نیز در بیت رهبری مشغول فعالیت شد، موقعیت ویژه‌ای که اصرار داشت در تبلیغات انتخاباتی‌اش برای مجلس، بر آن مانور داده نشود.

     

    د) سیاسی:

    ۱۵- او نه فقط نماینده رسمی رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی است، که در سابقه خود کمترین انحراف یا کوتاهی از منویات ولایت نداشته است.

    ۱۶- هیچ‌گونه تعلق سیاسی و سابقه همکاری با احزاب و جریانات سیاسی را ندارد. نه وامدار گروهی است و نه تحت تأثیر جریانی.

    ۱۷- بواسطه مدیریت انقلابی مذاکرات هسته‌ای، نماد شعارهای بین‌المللی انقلاب و استقلال‌طلبی و استکبارستیزی ایران برای دوستان و دشمنان انقلاب در سطح جهان است.

    ۱۸- ابتکار، کیاست، هوشمندی و استقلال رأی سیاسی را با هم دارد.

    ۱۹- وسواس بیش از حدی بر قانون و بهره‌برداری غیرشخصی از فرصت‌های عمومی دارد. نمونه‌ اخیرش همین تأخیر در ورود به میدان مبارزه انتخاباتی.

    ۲۰- حضور سیاسی‌اش در انتخابات مجلس و تحلیلش از بایسته‌های انتخابات ۹۲ نشانگر نگاه فرصت‌محور و رو به جلوی اوست. بر خلاف حضورها و احساس تکلیف‌ها یا تحلیل‌های دیگرانی که یا خود را به عنوان منجی وارد صحنه می‌کنند و یا با نگاهی تهدیدمحور و محافظه‌کارانه فقط در فکر دفع خطر رقبا هستند.

    ۲۱- مقایسه دیدگاه‌ها و مواضع او (مثلاً در انتخابات مجلس سال ۷۸ و امروز) نشان می‌دهد جلیلی در طول سال‌های گذشته دارای ثبات نظری و عملی در عرصه سیاست بوده و برخلاف بسیاری از سیاسیون در حال آزمون و خطا یا تطور سیاسی نبوده است. از ابتدا مبنای صحیح خویش را داشته و در همان مسیر پیشروی کرده است.

    ۲۲- او علاوه بر رابطه سازنده‌ و البته مستقل و اصولی‌اش با نخبگان، دولت‌ها و دستگاه‌های مختلف که پتانسیل مدیریتی او را بالا می‌برد، از محبوبیت ویژه‌ای نیز میان نیروهای حزب‌اللهی برخوردار بوده و در صورت نامزدی در انتخابات، قابلیت جهت‌دهی جریانی به آنان را با استقلال از گروه‌های سیاسی دارد، چه رأی بیاورد و چه رأی نیاورد.

  • محمدحسن شهریاری
  • بسم اله الرحمن الرحیم

    رییس جمهور باید خاکی باشد . . .

    رییس جمهور باید خاکی باشد . . . رییس جمهور سرستون یگان است، پایش نباید از"معبر ولایت" بیرون برود. رییس جمهور باید مین های"چپ و راست" را بشناسد تا " ترکش لیبرالی" نخورد. رییس جمهور نباید با منور دشمن دنبال راه بگردد. رئیس جمهور نباید پشت "سیم خاردار نفس" کپ کند. رئیس جمهور اگر به بنز عادت کند دیگر هنگامه نبرد نمی تواند پشت " تویتا وانت" بشیند. ریس جمهور اگر سنگرنشین باشد هیچگاه " ویلا نشین" نمی شود. رئیس جمهور باید وزرایی انتخاب کند که " سابقه جبهه شان" بر سابقه فرنگشان بچربد. رئیس جمهور باید هوس"کرب و بلا" داشته باشد تاهوسهای دنیایی را ترک کن. رئیس جمهور اگر"جزیره مجنون" دیده باشد "مجنون دنیا" نمی شود. رئیس جمهور اگر " شاخ شمیران" دیده باشد از "شاخ" این و آن نمی ترسد.

    رئیس جمهور باید به کابینه اش مشق سریال امام علی(ع) را بدهد. رئیس جمهور باید "آرپیجی زن " باشد تا

    اول "برجک" ضدولایت ها را بزند. رئیس جمهور باید آهن ربا به دست گرفته تا هرکه را در بدنش ترکش بیشتر دارد جذب کند. رئیس جمهور نباید "زمزم کرخه" را به کوکاکولای آمریکا بفروشد. رئیس جمهور باید " توکلش به خدا" باشد نه به "اتحادیه اروپا". رئیس جمهور باید بداند تاول " فرهنگ مبتذل غربی" را نمی توان با آمپول"فرهنگ وارداتی" مداوا کرد. رئیس جمهور باید "آقازاده ها" را از فرش صادراتی بر فرش نداری بنشا ند. رئیس جمهور باید " شمع بیت المال" را از بنز کارگزارانش باز کند. رئیس جمور نباید فرهنگسازها را به فرهنگسراها ترجیح بدهد. رئیس جمهور باید کاخ نشینان را از اریک پز تجمل به زیر بکشد. فلاشرزنهای سیاسی نان به نرخ روز را خانه نشین کند. در پای میدان مین از وزرایش امتحان "ولایت پذیری " بگیرد.

    "کراوات" بازآمده ها را گرفته و به همان "غرب" غریب نوازش پس بفرستد. با "درام دروم " مطرب ها به معراج هنر نرود. در ارشاد وزارتیش برای یک لحظه هم از کینه انقلابی خود عدول نکند. خط امامی ها را به راه امام بسنجد نه شعار.

    چنین رئیس جمهوری "راست" است. حزب اللهی عملش " راست" است. ظواهرو باطن زندگیش"راست " است.

    راه مبارزه اش "راست" است. پس بیایید همه "راست " باشیم نه "جناح راست". این حق است که راست است و

    همه چیز دروغ. راست، را چپ و راست نکنیم. اگر امروز چپ بودی و فردا راست شدی بدان راست نیستی، دروغی. و "حق" چپ و راست ندارد که همان طریق ولایت است و بسیج راست است چون حق است و تو ای بسیجی، بسیجی بمان.

    "برای سلامتی رهبر صلوات"

     

  • محمدحسن شهریاری
  • بسم اله الرحمن الرحیم

     

    متنی که تهیه شده پاسخی است اجمالی به برخی از منتقدین دکتر سعید جلیلی که می گویند: ایشان سابقه اجرایی ندارد!

    می گویند دکتر سعید جلیلی،سابقه اجرایی ندارد، سابقه مدیریت مراکز کلان کشوری را ندارد!

    در جواب باید بگوییم؛ در بحث مدیریت، توانایی شخص در اداره کردن ملاک است." اگر شخصی توانایی آنرا داشته باشد که بتواند در سخت ترین شرایط بهترین تصمیمات را بگیرد، می توان گفت که آن شخص استعداد مدیریت را دارد". این سخنان فقط در قالب تئوری صحیح نیست بلکه در عمل، صحت و درستی خود را به اثبات رسانده اند.

    برای مثال، مقام معظم رهبری قبل از رسیدن به پست ریاست جمهوری، آیا سابقه مدیریت مراکز کلان کشوری را داشتند؟! ولی آنقدر موفق ظاهر شدند که امام خمینی (ره) از ایشان درخواست کردند یک دور دیگر هم وارد صحنه شوند.

    مثال دیگر، شهید حسن باقری، این شهید بزرگوار در میان نظامیان لقب نابغه جنگ را به خود داده بود، سوال اینجاست، آیا ایشان تا به حال جنگ دیده بودند؟! آیا تا قبل از شروع جنگ در بین نیروی  های نظامی بودند و سمت نظامی داشتند؟! ایشان یک معلم ساده بودند که هیچ ربطی به مسائل نظامی ندارد! و البته بسیاری دیگر از فرماندهان نظامی دوران دفاع مقدس که جنگ ندیده بودند ولی جنگ را مدیریت کردند. در بارز ترین مثال باید حضرت امام خمینی (ره) را مثال زد؛ آیا ایشان که بزرگترین و مهم ترین مقام سیاسی کشور را در سخت ترین شرایط در دست گرفتند، سابقه ی مدیریت مراکز کلان کشوری را داشتند؟! چه بسا که همان موقع افرادی بودند که می گفتند، حضرت امام انسان صالحی است ولی توانایی اداره کشور را ندارد که بحمدالله عکس آن ثابت شد.

    یک رئیس جمهور باید با شمار زیادی از موضوعات روز کشور آشنایی داشته باشد. اقتصاد، فرهنگ، امور خارجی، مسائل نفتی، تجاری و بازرگانی و ... . آیا همه ی رؤسای جمهور باید سابقه ی مدیریت کردن همه ی این مراکز را داشته باشد؟! تونایی مدیریت در درجه اول ملاک است.

    جناب دکتر سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای امنیت در جلسات مختلفی که با 6 کشور قدرتمند جهانی داشتند، نشان داده اند توانایی گرفتن بهترین تصمیمات را در سخت ترین شرایط دارند. نماینده های غربی 1+5 در جلساتی که با جمهوری اسلامی ایران داشتند، برای گرفتن هر تصمیم از مقامات بلند پایه خود کسب تکلیف می کردند ولی جانباز سرافزار کشور (دکتر سعید جلیلی) با توکل بر خدا و تکیه به تدابیر خود بهترین تصمیمات را گرفته و قدرت جمهوری اسلامی ایران را به رخ ابر قدرت ها کشاندند.

    و من الله توفیق

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی